Wednesday, June 24, 2009

Cukup Sudah

9:58 PM


Sekiranya kita cinta kepada manusia
Tak semestinya manusia cinta kepada kita
Tetapi sekiranya kita cinta kepada Allah
Nescaya cinta Allah tiada penghujungnya


Sekiranya kita cinta kepada manusia
Kita akan cemburu kepada orang yang menyintai orang yang kita cintai
Tetapi sekiranya kita cinta kepada Allah
Kita akan turut menyintai orang yang melabuhkan cintanya kepada Allah

Ya Allah
Andainya dia adalah jodoh yang telah ditetapkan oleh-Mu kepadaku
Maka campakkanlah dalam hatiku cinta kepadanya adalah kerana-Mu
Dan campakkanlah dalam hatinya cinta kepadaku adalah kerana-Mu

Namun
Andainya dia bukanlah jodoh yang ditetapkan oleh-Mu kepadaku
Berikanlah aku kekuatan agar pasrah dalam mengharungi ujian
Yang Kau berikan kepadaku

Ya Allah
Jika aku jatuh cinta
Cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya kepada-Mu
Agar bertambah kekuatanku untuk menyintai-Mu

Ya Muhaimin
Jika aku jatuh cinta
jagalah cintaku padanya agar tidak melebihi cintaku pada-Mu

ya Rabbana
Jika Aku jatuh hati
Jagalah hatiku padanya agar tidak berpaling daripada-Mu

Ya Rabbul Izzati
Jika aku rindu
Rindukanlah aku pada seseorang yang merindui syahid di jalan-Mu

ya Allah
Jika aku rindu
Jagalah rinduku padanya agar tidak lalai aku merindui syurga-Mu

Ya Allah
Jika aku menikmati cinta kekasih-Mu
Janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhir-Mu

Ya Allah
Jika aku jatuh hati pada kekasih-Mu
Janganlah biarkan aku tertatih dan terjatuh dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepada-Mu

Ya Allah
Jika Kau halalkan aku merindui kekasih-Mu
Jangan biarkan aku melampaui batas
Sehingga melupakan aku pada cinta hakiki dan rindu abadi hanya kepada-Mu


- sajak dari Aminah Qutb


nota kaki: la tahzan ya qalb. Allah kan ada. cukuplah Allah bagiku.



~ERTI HIDUP PADA MEMBERI~

3 Pengkritik Bebas:

Pahlawan Melayu said...

Salam jelita...izinkan hamba menggelar dr sebagai 'Hamba'... =)
Bile hamba baca nukilan jelita under topic Cukup Sudah ini hamba teringat satu lagu dr hijjaz...macam kene2 je dgn nukilan jelita ini..izinkan hamba mengukir lirik lagu tersebut dalam ruangan hati jelita nih yek... =)

Rindu-Hijjaz
Rindu itu adalah
Anugerah dari Allah
Insan yang berhati nurani
Punyai rasa rindu
Rindu pada kedamaian
Rindu pada ketenangan
Rindukan kesejahteraan
Dan juga kebahagiaan
Orang-orang yang bertaqwa
Rindu akan kebenaran
Kejujuran dan keikhlasan
Keredhaan Tuhannya
Orang mukmin merindukan
Anak-anak yang soleh
Isteri-isteri solehah
Keluarga bahagia
Para pencinta kebenaran
Rindukan suasana
Masyarakat yang terjalin
Aman dan sejahtera
Merindukan tertegaknya
Kalimah Allah di muka bumi
Dan dalam merindukannya
Keampunan Tuhannya
Dan seluruh umat itu
Merindukan cahaya
Yang menyinari kehidupan
Rindu pada Tuhan

Si Jelita said...

i dunno who are u....but anyway thanks...

Pahlawan Melayu said...

Eh, a'ah ek...tk letak name pun...jul la nih che'ah...huhuhu...

Blog Widget by LinkWithin

~The Prayer~

"Ya Allah, aku berlindung padaMu dari rasa sedih dan gelisah,
Dan aku berlindung padaMu dari sikap pengecut dan bakhil,
Dan aku berlindung padaMu dari cengkaman hutang dan penindasan orang"

~Oath Of A Muslim Doctor~

"I swear by God,the Great,to regard God in carrying out my profession.To protect human life in all stages and under all circumtances,doing my utmost to rescue it from death,malady,pain and anxiety.To keep peoples' dignity,cover their privacies,and look up their secrets.To be,all the way,the instruments of God's mercy,extending my medical care to near and far,virtous and sinner,friend and enemy.To strive in the pursuit of knowledge and harness it for benefit,but not the harm,of Mankind.To revere my teacher,teach my junior,and be brother to members of medical profession.to join in piety and charity.to live my faith in private and in public,avoiding whatever blemishes me in the eyes of God,His apostie and my fellow faithful.And may God be witness to this oath"

~10 Muwasafat Tarbiyah~

~ Aqidah Yang Sejahtera
~ Ibadah Yang Sahih
~ Akhlak Yang Mantap
~ Luas Pengetahuan
~ Sihat Tubuh Badan
~ Mampu Berdikari
~ Melawan Nafsu
~ Sangat Menjaga Masa
~ Tersusun Urusannya
~ Bermanfaat Pada Orang Lain