Friday, April 30, 2010

Cari Makan

937 PM

dulu x lama dulu orang cakap aku banyak duit. asyik bershopping saja kerjanya. aku xde la plak rasa aku banyak duit tapi at least aku rasa duit aku mencukupi even kalau nak bagi org pinjam seratus 2 ke. tapi sekarang aku langsung x bershopping dah. even shopping makanan pun tidak (tapi makin gemuk apakah?). yang lagi pelik sekarang aku rasa duit aku asyik x mencukupi. pelik binti ajaib. setelah ku berfikir dan berfikir aku still xtau jugak kenapa sekarang duit makin kurang. every month masuk duit rm650 tu rasa macam dah x mencukupi. segala otak fikiran aku yang x jumpe jawapan tu tetibe macam jumpe jawapan petang tadi lepas tgk Al-Kuliyyah. tajuknye cari makan. ustaz Abdullah tu cakap ade 3 cara kite nak tau bahawa rezeki yang kita dapat tu berkat.

  1. rezeki tu memberikan ketenangan kepada kita. aku musykil gak apsal dah masuk duit pun aku cam x tenang gak. duit tu macam dah tau2 je xkn cukup punye. ustaz bagi contoh seorang pakcik di sebuah kampung hanya bekerja memetik kacang (betul ke ni?) gaji pun x seberapa dahtu anak ramai plak tu. 16 orang sume anaknya. tapi dia dapat ketenangan dengan rezeki yang bagi kite x seberapa tu. alhamdulillah anak2 die yang 16 orang tu pun semuanya jadi manusia2 berguna. berkat sungguh rezeki pakcik tu.
  2. rezeki itu sentiasa mencukupi. kalau kite rasa rezeki kita tu x mencukupi mungkin kurang berkat di mana2. kata ustaz mungkin sebab itulah ramai orang kaya yang merasakan rezeki diorang x cukup2. sibuk cari duot siang malam. mungkin kena check balik. mana la tau kan kurang berkatnya di mana. jadi haruslah berasa syukur dengan rezeki yang ada. yang tuhan beri pada kita tu dah mencukupi utk kite pada waktu dan ketika ini mungkin. ini yang perlu kita fikirkan.
  3. dengan rezeki itu kite semakin dekat dengan Allah. even rezeki yang kita dapat tu x seberapa kite berasa seronok untuk bersedekah. seronok nak buat kenduri2 ajak kawan2 makan. dengan rezeki tu badan kita sihat dan kita dapat mengerjakan ibadah. ustaz jugak cakap rezeki2 yang berkat ni manalah tau akan bawak kite tunaikan haji atau bina masjid. ramai manusia zaman sekarang makin banyak duit makin jauh dengan masjid. dan kita cakap rezeki yang dicari itu halal. ya betul tapi adakah cukup keberkatannya. ustaz fahmi last week berpesan "ramai orang yang berjaya mengharungi ujian kesusahan tetapi sangat sedikit orang yang berjaya mengharungi ujian kesenangan" moga kita tidak termasuk di dalam golongan yang lupa diri.



Daripada Abu Hurairah r.a berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya : “ Sedekah tidak mengurangkan harta. Allah tidak melebihkan seseorang hamba dengan kemaafan-Nya melainkan kemuliaan dan tidak merendahkan diri seseorang melainkan Allah mengangkatnya.”
(Muslim, ad-Darimi dan Ahmad)


 nota kaki: dakwah itu satu tanggungjawab bukan satu pilihan.





~EVERYBODY KNOWS BUT NOBODY REALLY KNOWS~
blog comments powered by Disqus
Blog Widget by LinkWithin

~The Prayer~

"Ya Allah, aku berlindung padaMu dari rasa sedih dan gelisah,
Dan aku berlindung padaMu dari sikap pengecut dan bakhil,
Dan aku berlindung padaMu dari cengkaman hutang dan penindasan orang"

~Oath Of A Muslim Doctor~

"I swear by God,the Great,to regard God in carrying out my profession.To protect human life in all stages and under all circumtances,doing my utmost to rescue it from death,malady,pain and anxiety.To keep peoples' dignity,cover their privacies,and look up their secrets.To be,all the way,the instruments of God's mercy,extending my medical care to near and far,virtous and sinner,friend and enemy.To strive in the pursuit of knowledge and harness it for benefit,but not the harm,of Mankind.To revere my teacher,teach my junior,and be brother to members of medical profession.to join in piety and charity.to live my faith in private and in public,avoiding whatever blemishes me in the eyes of God,His apostie and my fellow faithful.And may God be witness to this oath"

~10 Muwasafat Tarbiyah~

~ Aqidah Yang Sejahtera
~ Ibadah Yang Sahih
~ Akhlak Yang Mantap
~ Luas Pengetahuan
~ Sihat Tubuh Badan
~ Mampu Berdikari
~ Melawan Nafsu
~ Sangat Menjaga Masa
~ Tersusun Urusannya
~ Bermanfaat Pada Orang Lain