Monday, March 8, 2010

Petua PCM

1230 AM

setelah beberapa hari berposting PCM di Jasin, saya rasa saya seorang yang malas nak ambik proper history coz most of the time akan habis dengan sesi membina rapport (konon2 jela) bersama patient which is good i guess. and makcik2 and pakcik2 kat sini memang baek2. even saya macam malas2 je tanya diorang soklan tapi diorang bercerita dengan semangat dari hal anak hinggalah hal pokok2 di kebun. tidakkah saya sangat baek melayan kerenah mereka. and makcik2 and pakcik2 ini juga telah menurunkan beberapa petua kepada kami2 budak2 baru belajar.

  • kepada sesiapa yang ada penyakit gout boleh try petua ni. bila kena attack gout tu means masa tetibe sakit tu datang ( u noe wat i mean?) boleh sapu minyak tanah atau nama lain minyak gas. agaknye la. tapi haruslah menggunakan minyak tanah yang telah digunakan. maksudnya minyak yang korang dah letak dalam pelita and pelita tu dah korang nyalakan. macam tu la lebih kurang. sapukan je minyak tu kat tempat yang sakit.
  • today 1 makcik cakap her husband ada sakit gout. so i thot at first nak share la petua di atas tapi bila dia cakap pakcik tu dah ok maka saya batalkan je hasrat murni tu. then dia yang bagi petua kat saya. makcik cakap kalau nak mata yang sihat dan elok rajin2 la baca quran setiap kali selepas subuh. (tersenyum kambing diriku sebentar di situ) coz mata makcik tu memang still elok. i think better than mine. and she is 62 years old compare to me yang baru 12 kan. hehe. makcik pesan baca la everyday even sikit pun cukup la. akan berusaha kelak.

so renung2kan dan selamat beramal.



nota kaki: i just haven't met you yet.




~EVERYBODY KNOWS BUT NOBODY REALLY KNOWS~
blog comments powered by Disqus
Blog Widget by LinkWithin

~The Prayer~

"Ya Allah, aku berlindung padaMu dari rasa sedih dan gelisah,
Dan aku berlindung padaMu dari sikap pengecut dan bakhil,
Dan aku berlindung padaMu dari cengkaman hutang dan penindasan orang"

~Oath Of A Muslim Doctor~

"I swear by God,the Great,to regard God in carrying out my profession.To protect human life in all stages and under all circumtances,doing my utmost to rescue it from death,malady,pain and anxiety.To keep peoples' dignity,cover their privacies,and look up their secrets.To be,all the way,the instruments of God's mercy,extending my medical care to near and far,virtous and sinner,friend and enemy.To strive in the pursuit of knowledge and harness it for benefit,but not the harm,of Mankind.To revere my teacher,teach my junior,and be brother to members of medical profession.to join in piety and charity.to live my faith in private and in public,avoiding whatever blemishes me in the eyes of God,His apostie and my fellow faithful.And may God be witness to this oath"

~10 Muwasafat Tarbiyah~

~ Aqidah Yang Sejahtera
~ Ibadah Yang Sahih
~ Akhlak Yang Mantap
~ Luas Pengetahuan
~ Sihat Tubuh Badan
~ Mampu Berdikari
~ Melawan Nafsu
~ Sangat Menjaga Masa
~ Tersusun Urusannya
~ Bermanfaat Pada Orang Lain