Wednesday, July 7, 2010

Akidah vs Iman

1104 PM

perut sakit. kepala sakit. dulu saya pernah cakap pada seorang rakan. saya bersyukur saya memilih untuk menjadi seorang doktor perubatan dan bukan doktor gigi. kerana saya rasa lebih banyak ayng boleh kita sumbangkan kepada umat sebagai doktor perubatan. mungkin doktor gigi boleh sumbangkan duit sebab diorang lagi kaya kan.harap tiada doktor gigi yang terasa. ni pendapat peribadi saya. ye memang kalau jadi doktor gigi lebih cepat jadi kaya raya. tapi ingatlah siapa yang mengejar dunia akan dapat dunia tetapi mereka yang mengejar akhirat akan dapat dua2 sekali. malah saya cakap pada rakan saya juga kalau anak saya mahu menjadi doktor saya x mahu beliau menjadi doktor gigi. jadi doktor perubatan saja boleh. tapi kalau xnak jadi doktor pun xpe.

~sesekali letak gambar gedik~


sebenarnya xde ape nak tulis saja merepek. teringat seorang pakcik bercerita di ward. terasa seronoknye menjadi medic student walaupun kena balik kul 6 dan kena g la lagi malam2 kekadang.

seorang pakcik berkata " jangan cakap orang yang minum arak tu xde akidah. kalau tanya diorang arak tu halal tu ke haram, konfim diorang akan jawab haram tapi diorang akan minum juga. so diorang tu sebenarnya ada akidah cuma iman je lemah" ada sape2 nak komen? saya ni sangat la cetek ilmu agama sampai xtau camne nak balas balik kata2 pakcik. tapi terharu tau bila pakcik panggil saya "Dr Noor"

seorang uncle cina pernah bersungguh2 berterima kasih pada saya lepas saya terima kasih kat dia sebab bagi saya examine dia " terima kasih doktor. doktor paling bagus. doktor paling lama periksa saya. semua2 doktor periksa. banyak bagus wo" saya hanya mampu tersenyum. saya medic student uncle sebab tu saya examine thoroughly maybe bila saya dah jadi doktor nanti saya pun akan examine cepat2 je uncle. jawab saya dalam hati jela kan.

dalam bilik minor OT. the pakar tanya the patient before bagi local anaes. " sakit sikit je ni. pernah cabut gigi x?" patient jawab x pernah. " pernah tampal gigi x?" x pernah lagi dia jawab " saya tak pernah rasa sakit doktor" kata patient tu. terkejut doktor." pernah patah hati? yang tu paling sakit sekali" ouch sungguh benar kata2 itu. sakitnya mungkin akan berkurang with time but will never go away. terasa sangat sakit juga selepas mimpi begitu tadi.



nota kaki: you can turn a stranger into a lover but you can never turn a lover into a stranger.



~EVERYBODY KNOWS BUT NOBODY REALLY KNOWS~
blog comments powered by Disqus
Blog Widget by LinkWithin

~The Prayer~

"Ya Allah, aku berlindung padaMu dari rasa sedih dan gelisah,
Dan aku berlindung padaMu dari sikap pengecut dan bakhil,
Dan aku berlindung padaMu dari cengkaman hutang dan penindasan orang"

~Oath Of A Muslim Doctor~

"I swear by God,the Great,to regard God in carrying out my profession.To protect human life in all stages and under all circumtances,doing my utmost to rescue it from death,malady,pain and anxiety.To keep peoples' dignity,cover their privacies,and look up their secrets.To be,all the way,the instruments of God's mercy,extending my medical care to near and far,virtous and sinner,friend and enemy.To strive in the pursuit of knowledge and harness it for benefit,but not the harm,of Mankind.To revere my teacher,teach my junior,and be brother to members of medical profession.to join in piety and charity.to live my faith in private and in public,avoiding whatever blemishes me in the eyes of God,His apostie and my fellow faithful.And may God be witness to this oath"

~10 Muwasafat Tarbiyah~

~ Aqidah Yang Sejahtera
~ Ibadah Yang Sahih
~ Akhlak Yang Mantap
~ Luas Pengetahuan
~ Sihat Tubuh Badan
~ Mampu Berdikari
~ Melawan Nafsu
~ Sangat Menjaga Masa
~ Tersusun Urusannya
~ Bermanfaat Pada Orang Lain